2016. január 1-től az MKFE javaslatára megvalósult a „szerelvényadóztatás”, amelynek eredményeként a félpótkocsik kikerültek az adóztatás hatálya alól. A rendszer azonban egy adminisztrációs hiba miatt nem működött jól, de Egyesületünk határozott fellépésének köszönhetően napokon belül rendeződik a helyzet.
A szerelvényadóztatás gyakorlati megvalósulása nem indult zökkenőmentesen. Az új szabály végrehajtása során nehézségek merültek fel: kiderült, hogy a központi gépjármű nyilvántartás – ahonnan az adó megállapításhoz szükséges adatokat az önkormányzatok lekérik –, nem minden esetben tartalmazza megfelelően a jármű jellegét (pótkocsi vagy félpótkocsi), azaz nem mindig tesz különbséget a két típus között.
Az adó kiszabásakor meghatározó adatot a Nemzetközi Közlekedési Hatóság (NKH) által kiállított műszaki adatlap - amely alapján a forgalomba helyezés és a nyilvántartásba vétel megtörténik - természetesen tartalmazza, de a két adatbázis jelenleg nem kompatibilis egymással. Ebből a különbségből adódott az a helyzet, amit több tagunk is jelzett, hogy mivel egyes félpótkocsik a nyilvántartásban pótkocsiként szerepeltek, kivetették rájuk az adót.
Az MKFE a tagi jelzéseket követően azonnal megkereste írásban a Közigazgatási és Elektronikus Közszolgáltatások Központi Hivatalának (KEKKH) illetékes főosztályát, és mihamarabbi megoldását kértünk. A KEKKH-val és az NKH-val a folyamatos egyeztetés után azt az információt kaptuk, hogy a két szervezet összeveti és egységesíti a nyilvántartását. Az NKH az általa kigyűjtött listát már átadta a KEKKH-nak, így az összevetés napokon belül befejeződhet. Egyesületünk arra vonatkozóan is ígéretet kapott, hogy a két nyilvántartást a jövőben egységesítik.
A fentiek ismeretében azt javasoljuk tagjainknak, hogy a tévesen kivetett adót az azt kivető önkormányzati adóhatóságnál reklamálják meg, a jármű műszaki adatlapjának bemutatásával.
MKFE kommunikáció