Nyomtassa ki gépkocsivezetőjének, fuvarszervezőjének!
A hőség idején érdemes újra szót ejteni az ilyenkor fellépő veszélyekről. Néhány évvel ezelőtt tragikus dolog történt: egyesületünk egyik kamionos tagvállalkozásának gépkocsivezetője hőguta miatt rosszul lett, majd a kórházban meghalt. Vajon hogyan védekezhetnek a pilóták a kánikulában? Mit tehetnek értük a fuvarszervezők? Ezekhez próbálunk néhány hasznos tanácsot adni az alábbiakban.
|
A legnagyobb veszélynek azok a gépkocsivezetők vannak kitéve, akiknek munkájához a szabadban végzett rakodási művelet is hozzátartozik, valamint azok, akiknek sokat kell vesztegelniük egyhelyben. Különösen kellemetlen ilyenkor a mezőgazdasági betakarítást kiszolgáló, valamint közmű- és útépítést végző járművek vezetőinek helyzete; különösen, ha a fülkében nincs légkondicionálás. Egy sötét színű tehergépkocsi fülkéjének külső borítása a forróságban 70 C fokra is felmelegedhet. Közlekedésbiztonsági szempontból is fontos, hogy munkahelyi vezetőjük óvja a gépkocsivezetőket a lehetőségekhez képest, hiszen a hőségtől elcsigázott állapotban elinduló alkalmazottaknak többszörösére nyúlhat a reakcióidejük, de a vezető
|
Építőipar. Meg kell várni, míg a markoló rakodik
|
akár bódult állapotba is kerülhet menet közben. A hosszú, nemzetközi úton lévő pilótáknak a fuvarszervezők ilyenkor azzal kedvezhetnek, ha olyan parkolóhelyet ajánlanak nekik, ahol van zuhanyozási lehetőség.
Az élőállat-szállító járműveknek gyakrabban kell megállniuk itatás miatt, a romlandó élelmiszerekkel úton lévő gépkocsivezetőknek pedig tanácsos odafigyelniük a hűtőrendszer és a thermográf hibátlan működésére. Személyszállítóknak fontos tudnivaló, hogy az üzemanyag-norma számításánál a vonatkozó jogszabály szerint légkondicionáló berendezéssel felszerelt busz május 1. és szeptember 1. közötti üzemeltetési időszakában 5 % korrekciós tényező (szorzó) alkalmazható.
Elromlott a raktérhűtésem! Most mit tegyek? »
A hőguta jelei:
1. a verejtékezés hiánya
2. nagyon magas testhőmérséklet (39...41 C)
3. kivörösödött arc
4. forró, száraz bőr
5. bódultság, kábultság vagy eszméletvesztés
A hőguta kezelése:
1. Keressünk a betegnek hűvös, árnyékos helyet!
2. Távolítsuk el a külső ruhát
3. Helyezzük félig ülő testhelyzetbe
4. Hűtsük a testet vizes lepedővel/törölközővel
5. Azonnal értesítsük a mentőket
Mit tehetünk, hogy megelőzzük a bajt?
1. Sok folyadékbevitel (napi 2,5 – 3 liter). Elsősorban víz, tea és gyümölcslé
2. Mellőzzük a kávét, a cukros és szénsavas italokat, hiszen ezek csak fokozzák az izzadást, és vízhajtó hatásuk is van
3. Együnk több sós ételt, és kerüljük az erős, csípős fűszereket
4. A gépkocsi belső terét szellőztessük ki indulás előtt, ha a jármű napon állt
5. Ajánlott a könnyű, szellős és világos ruha
6. Javasolt a fej és az arc védése sapkával
7. Ajánlott a vizes törölközővel vagy a hűtőtáskában tárolt vizes flakonnal a csukló és a nyak hűtése
8. A nagy hőségben ne töltsük tele a tankot, mert az üzemanyag térfogata a magas hőmérsékleten megnő
9. Ha a jármű motorja felhevült, ne parkoljunk száraz aljnövényzetre
10. Parkolás után sötétítsünk be fényvisszaverő takarófóliával
11. A légkondicionáló legfeljebb 8-10 C fokkal lehet hűvösebb, mint a kinti hőmérséklet
12. A klímát ne irányítsuk közvetlenül a testre, mert egészségkárosodást okozhat (megfázás, ízületi gyulladás)
13. A hőség és a stressz miatt a szervezet megterhelődik, ezért ajánlott a hosszabb pihenő
14. Hajtógázzal működő flakont vagy öngyújtót ne hagyjunk a gépkocsiban, mert tüzet okozhat
MIT KELL TUDNIA A KAMIONOSNAK A HŐSÉGRIADÓRÓL? A tehergépjárművek vezetőinek fontos tudnivaló, hogy Magyarországon a hőségriadó önmagában még nem jelenti automatikusan a kamionstop feloldását, mivel a közlekedési korlátozás feloldásáról csak a szakminiszter dönthet. Ha ez megtörténne, — a jogszabály szerint — a miniszternek tájékoztatnia kell az elektronikus médiumokat. Ha tehát a kamionstopot a nyár bármely hétvégéjén hőségriasztás miatt netán feloldják, azt általában a Kossuth Rádió óránkénti híradásaiból vagy bármely más, nagyobb hírcsatorna révén azonnal meg lehet tudni.
Egyes országokban nem feloldják a kamionstopot, hanem épp ellenkezőleg: elrendelik. Döntésüket azzal indokolják: így védik a melegben felhevült útburkolatot, melyen hőség idején sokkal gyorsabban keletkezik nyomvályú. Azok az országok, melyek forróság idején (a nappali órákban) külön kamionstopot szoktak elrendelni: Belorusszia, Bulgária, Macedónia és Lengyelország. Az éllőállat- és romlandó élelmiszer-szállítmányok általában mentesülnek ezalól. A hőség-stop elrendelését mindig a helyi hírműsorokban közlik.
ERDŐ- ÉS BOZÓTTÜZEK: EGYETLEN ELDOBOTT CSIKK IS VÉGZETES LEHET...! — Az utóbbi hetek nagy szárazságot hoztak Európára. Sok helyen teljesen kiszáradt az aljnövényzet. Több országban, még az északi Norvégiában és Finnországban is arra figyelmeztetnek az illetékesek: igen nagy a tűzveszély a mezőgazdasági területeken. Tavaly júliusban az európai erdőtüzekben 5 ember halt meg. A tüzek oka gyakran egy-egy járműből kidobott csikk. Pihenőidejüket az út mentén töltő, dohányzó tehergépkocsi-vezetőknek azért is kell óvakodniuk az efféle mozdulattól, mert a földön landoló cigaretta közvetlenül a jármű mellett is tüzet okozhat, melynek akár a szerelvény is áldozatul eshet.
Balesetmentes utat, biztos hazatérést kíván az
|