Felhívjuk Tisztelt Tagjaink figyelmét, hogy 2019. január 1-től megszűnik a súlymérések bírságolási eljárása során a 4 vagy több tengelyes járműszerelvények össztömegére alkalmazott 1%-os tolerancia. Ez a 40 tonnás, 5 tengelyes járműszerelvényeknél 400 kilogrammot jelentett eddig, mind a TSM rendszer, mind a Magyar Közút méréseikor.
Korábban már tájékoztattuk Tagjainkat arról, hogy a jogszabályból kikerül az 500 kg-os, össztömegre, tengely-, tengelycsoport-terhelésre is vonatkozó tolerancia. Ezt váltotta fel az a százalékos tolerancia, amely össztömegre 2018. június 30-ig 2% (800 kg), július 1. – december 31. között 1% (400 kg) toleranciát biztosított. 2019. január 1-től viszont ez megszűnik, azaz 4 vagy több tengelyes járműszerelvény esetén, minden a 40 tonnát meghaladó össztömeg túllépésnél közigazgatási bírságot fog kiszabni a hatóság.
A Magyar Közút méréseikor megállapított túlsúlynál eddig is meg kellett fizetni a pótdíjat (helyszínen) a közúti mérés jegyzőkönyve és/vagy közútkezelői hozzájárulás után. Tehát a Magyar Közútnál idén megállapított 40.200 kg-os össztömeg esetén közigazgatási bírságot nem, de pótdíjat meg kellett fizetni. Jövőre viszont a Magyar Közút a jegyzőkönyvet megküldi a hatóságnak (Innovációs és Technológiai Minisztériumnak) közigazgatási eljárás lefolytatása céljából, vagyis nem a helyszínen, de a közigazgatási bírságot is kell majd fizetni a pótdíj mellett.
Fontos tisztázni, hogy a jogszabályban rögzített tolerancia megszűnése nem egyenlő azzal, hogy a mérőeszközök mérési hibahatárával történő korrigálás is megszűnne. Ez utóbbi továbbra is alkalmazandó lesz az alábbiak szerint, amelyet minden esetben a mért értékekből(!) vonnak le automatikusan:
Mérőeszköz mérési hibahatárával való korrigálás mértéke
|
TSM rendszer |
Magyar Közút hídmérleg |
Össztömeg |
5 % |
60 kg |
Tengelyterhelés |
8 % |
100 kg |
MKFE Kommunikáció