Július 11-én a francia közlönyben kihirdetésre került a 2014-790 sz. a Tisztességtelen Szociális Verseny Megfékezéséről szóló törvény, melynek 15. fejezete a francia Közúti Közlekedési Törvényt módosítja. A módosítás értelmében a 45 órás pihenőidő gépjárműben történő kivételét súlyos pénzbírsággal szankcionálják.
Fontos különbséget tenni a Belgiumban bevezetett módosítás és a Franciaországban elfogadott intézkedések között, mivel a francia jogalkotók a vállalkozásokat igyekeznek szankcionálni.
A módosítás értelmében, amennyiben egy adott vállalkozás alkalmazásában álló sofőr a gépjárműben veszi ki a 45 órás pihenőidejét, a vállalkozást 30 000 euro befizetésére és a jármű vezetőjét 1 év szabadságvesztésre ítélhetik.
A törvény maximális szigorral próbál lesújtani az 561/2006/EK rendeletben foglalt visszaélések elkövetőire:
„A szállítási vállalkozás nem adhat az alkalmazott vagy a rendelkezésére bocsátott járművezetők számára a megtett úthosszhoz és/vagy a szállított áru mennyiségéhez kapcsolódó fizetést – jutalom vagy bérpótlék formájában sem – ha az a kifizetés veszélyezteti a közlekedés biztonságát és/vagy ezen rendelet megsértésére ösztönöz.”
A törvény hatálybalépésének pontos dátuma 2014. július 12.
A törvény eredeti szövege elérhető (itt>>)
Az IRU hivatalos közleményében felkérte az Európai Bizottságot a Belgiumban és Franciaországban tapasztalható súlyos protekcionista intézkedések és az aránytalanul magas bírságok felülvizsgálatára, mely a 45 órás pihenőidő vezetőfülkében történő kivételét hivatott megakadályozni.
A normál heti pihenőidő kabinban töltése nem minősül, olyan súlyos szabálysértésnek, amelyet ilyen szigorúan kellene büntetni. Az IRU arra is felhívta a bizottság figyelmét, hogy ezek az új intézkedések számos uniós alapelvbe ütköznek.
Az MKFE teljes mértékben egyetért az IRU közleményében foglaltakkal, és szorgalmazza Magyarország hivatalos fellépését a ’szociális dömping’ elleni harc címén elindult európai folyamatok megfékezésére.