Ma Róbert napja van.

56 napra visszamenőleg kellenek a menetlevelek a különjárati buszok fedélzetén

A Mobilitási Csomag előírásainak megfelelően a gépjárművezetőknek nemzetközi forgalomban 3,5 tonna megengedett legnagyobb össztömeg fölött immár nem 28, hanem 56 napra visszamenőleg kell igazolniuk a vezetési- és pihenő idejére vonatkozó információkat. A különjárati személyszállításra vonatkozóan a vezetési- és pihenőidő szabályokban ezt követően további egyedi szabályokat hoztak, amelyek 2024. április 24-én jelentek meg az uniós közlönyben. Az új különjárati szabályokat azonban a legújabb gen2v2-es tachográfok nem tudják kezelni, ezért a személyszállítást érintően plusz adminisztratív kötelezettség jelent meg, amely indokolt esetben a menetlevelek 56 napra visszamenőleges bemutatását írják elő az érintett járművezetők számára.


Egyesületünk 2024 májusában már beszámolt arról, hogy a különjárati személyszállítás speciális igényei és napi ritmusa miatt elfogadták a 2024/1258/EU rendeletet, amely az 561/2006/EK rendelet egyes rendelkezéseit módosította. Többek között abban a tekintetben, hogy különjáratok esetében a gépjárművezető feldarabolhatja a pihenési idejét két, egyenként legalább 15 perces idősávra. Ezt a mentességet azonban a jelenlegi tachográfok nem tudják megfelelően kezelni, vagyis a tachográf hibaként értelmezheti.


Az új módosító rendelet az 561/2006/EK rendelet 16. cikkét azzal egészíti ki, hogy a sofőröknek 56 napra visszamenőleg a fedélzeten kell tartaniuk a menetlevelek papíralapú vagy elektronikus példányát, hogy számot adjanak tevékenységükről a közúti ellenőrzés során. A különjárati személyszállítás szüneteire vonatkozó mentességet ebben a formában kell igazolni mindaddig, amíg az okos tachográfok nem tudják megkülönböztetni a különjárati személyszállítást, vagy amíg nem történik meg a digitális menetlevelek bevezetése.


A személyszállításban használt menetlevelek digitális formanyomtatvánnyal való felváltásáról 2026 végéig készül az EU-ban bizottsági tanulmány, a menetrendszerinti és különjárati személyszállítás megkülönböztetésére alkalmas tachográfkészülékek specifikációját pedig 2025. novemberig kell elfogadni, fejlesztésük csak ezután indulhat el — mindaddig ez a kötelezettség vélhetően fennál majd.


Korábbi híradásunk a különjárati személyszállításra vonatkozó mentességről (2024. május 7.) »

A különjárati szállítások mentességéről és a menetlevél bemutatási kötelezettségről szóló uniós jogszabály »

 

Webhelyünkön sütiket használunk, melyek célja, hogy teljesebb körű szolgáltatást nyújtsunk látogatóink részére.