A török fél az ülést megelőzően 20.000 db tranzitengedélyre adta le igényét, ugyanis elmondásuk szerint pár héten belül az összes 2018-ra átadott engedélyük elfogy, ezért nem tudják majd a fuvarfeladatokat teljesíteni. Ez az igény az ülés kezdetére csökkent, 15 750 darabra, amit a magyar delegációvezető, Kovács Kornél, az Innovációs és Technológiai Minisztérium osztályvezetője elutasított, és 2.000 db tranzitengedély átadását ajánlotta fel.
A törökök meglátása szerint a tranzitengedélyek nincsenek hatással a magyar fuvarozókra, így értetlenségüknek adtak hangot, hogy miért nem juthatnak több tranzit engedélyhez. Felajánlották, hogy a többlet tranzitengedélyért cserébe csökkentenék a loco engedélyeik számát, itt viszont azt is megemlítették, hogy várhatóan nem a magyar, hanem a 3. országos fuvarozók járnának jól ezzel a változtatással.
Látva, hogy nem közelednek az álláspontok, az ülés első napját követően az MKFE képviselője – egyeztetve az MKFE Engedélygazdálkodási Munkacsoportjával –, azt a javaslatot tette, hogy adjunk át 2018-ra kontingensen felül 5.000 db tranzitengedélyt, de úgy, hogy a törökök 2019-re nem vesznek fel Magyarországon is érvényes CEMT-engedélyt, illetve korlátozzák a harmadik országos fuvarozóknak a két ország viszonyában végzett munkáját. Mindezt úgy, hogy az engedélycserére negyedévenként kerülne sor. Amennyiben a fenti szabályok megsértését észlelnék a magyar ellenőrző hatóságok, visszaállna a korábbi engedélymennyiség. A török fél ezt az ajánlatot sem fogadta el, továbbra is több engedélyre tartott igényt.
Az ülés második napja hosszas egyeztetések után végül megállapodással zárult, a felek megegyeztek az idei kontingensben, valamint a többlet tranzitengedélyek számát illetően is.
A 2018-as végleges engedélykontingens az alábbi, ami megegyezik a 2019. évi előzetes engedélykontingenssel.
|
Magyar fél részére |
Török fél részére |
loco |
3.000 db |
3.000 db |
tranzit |
15.000 db |
36.000 db |
3. országos |
8.000 db |
1.000 db |
összesen |
26.000 db |
40.000 db |
A többletengedélyeket illetően az a megállapodás született, hogy a magyar fél 5.000 db tranzitengedélyt ad át, valamint felsővezetői jóváhagyást követően további 1.000 db-ot helyezett kilátásba. Tóth István kérte, hogy kerüljön bele a jegyzőkönyvbe az, hogy az MKFE a további 1000 db engedély átadásával nem ért egyet, ebben a formában nem támogatja a jegyzőkönyv aláírását, amire viszont nem került sor. Álláspontunk nyomatékosítása érdekében levélben kértük Mosóczi László közlekedésért felelős államtitkártól, hogy a 1.000 db tranzitengedély átadását nem támogassa. Mosóczi Lászlónak írt levelünket ITT olvashatja.
A többlet engedélyeken túl a jegyzőkönyv még tartalmazza, hogy a felek megvizsgálják a harmadik országos fuvarozók korlátozásának lehetőségeit, valamint a Magyarország területén érvényes CEMT engedélyek felhasználását.
A következő ülésre várhatóan 2019. első felében, Budapesten kerül sor.
MKFE kommunikáció