A független iparági szakértői elemzés, a Közúti Fuvarozói Árindex is megerősíti» azokat az előrejelzéseket, amelyek szerint 2024-ben legalább 20 százalékos díjkorrekcióra van szükség a közúti áruszállításban.
A magyar fuvarozó vállalkozások kétharmadát tömörítő két érdekképviselet, a Magyar Közúti Fuvarozók Egyesülete és a NiT Hungary rámutat: az októberi 17,6 százalékos útdíjemelést 2024 januártól a külsőköltség-díj bevezetése miatt újabb, járműkategóriáktól függően 35-85 százalékos tarifaemelés követi.
További költségnövekedést okoz a jövedéki adó bruttó 40 forintos emelése, amely várhatóan a gázolaj árában is megmutatkozik majd. Ezzel párhuzamosan emelkedik az osztrák és német útdíj – előbbi 7,5, utóbbi 83 százalékkal –, s változatlanul felfelé tendálnak az alágazatban elvárt bérek, valamint a fuvarozást terhelő egyéb ráfordítások, például az alkatrészárak, a biztosítások és a szervizköltségek díjai.
Az érdekképviseletek kérdőíves felméréséből az is kiderült, hogy a fuvarozók több mint fele az októberi útdíjemelést sem tudta érvényesíteni az áraiban, így az alágazat immár veszteségesen működik. Az MKFE és a NiT Hungary leszögezik: a vállalkozások nem extraprofit reményében emelik a díjaikat, hanem a megnövekedett valós költségeiket igyekeznek kitermelni.
Amennyiben a díjtárgyalások eredménytelenek lesznek, az a kapacitások kényszerű leállításával járhat, ami veszélybe sodorhatja a hazai ellátási lánc stabil működését.