Ma Cecília napja van.

Új tachográf: határátlépések helyett a rakodási műveletek helyszínét kell rögzíteniük a járművezetőknek

A korábban megjelent tájékoztatás alapján 2023. augusztus 21-től kezdve az unióban elsőként forgalomba helyezett haszonjárműveket (teherjárművek és autóbuszok) második generációs intelligens tachográfkészülékekkel kell felszerelni. Mivel a tachográfkészülékek legújabb verziója nem igényli a járművezetői kártyák cseréjét, ezért azok a lejárati dátumukig használhatóak maradnak. Az újonnan forgalomba kerülő készülékek azonban újabb feladatokat támasztanak a járművezetőkkel szemben, hiszen ezek az eszközök immáron arra is alkalmasak, hogy a rakodási műveletek helyszínét lehessen velük rögzíteni.


A rakodást a járművezetőknek kézi adatbevitellel kell megtenniük, az alábbi, kizárólag az új típusú tachográfokban meglévő piktogramok használatával. A régebbi tachográfkészülékeket használóknál ez a kötelezettség tehát nem merül fel.


                      = berakodási művelet

                      = kirakodási művelet

                      = egyidejű berakodási-kirakodási művelet


Az adatbevitel vonatkozásában az (EU) 2016/799 végrehajtási rendelete alapján: „A berakodásra/kirakodásra vonatkozó információkat azt megelőzően kell megadni, hogy a jármű elhagyja azt a helyet, ahol a berakodás/kirakodás történik.”

A rakodási műveletet nem időszakra vonatkozóan kell megadni, ugyanis a tachográfban elérhető tevékenységek (vezetés, pihenés, egyéb munka, készenlét) változatlanok maradnak. A munkanap kezdetén és végén szükséges országkód beadáshoz hasonlóan kell az adott rakodási műveletet a fenti piktogramok használatával bevinni a tachográfkészülékbe. A művelet kézi bevitelénél a műszer eleve eltárolja a járművezető kártyaadatokon, valamint a jármű kilométeróra állásán túl a rakodás dátumát, időpontját, valamint helyszínének GPS-koordinátáit. A járművezetőnek pusztán annyi a dolga, hogy a ki- és/vagy berakodás tényét megadja a műszernek.


Rakodási művelet rögzítése a különböző típusú tachográfkészülékekben:

            Stoneridge SE5000-8.1 »

            Siemens VDO DTCO 4.1 (96. oldal) »                                  Rakodás rögzítése videó »


Fontos!

Az első generációs (Gen1), valamint a második generációs első verziós (Gen2v1) tachográfoknál a járművezetőknek a határátlépéseket továbbra is kézi adatbevitellel kell megtenniük. Határátlépést követően munkanap kezdeteként azt az országkódot kell berögzíteniük, amely országba a járművel beléptek. A 2023. augusztus 21-től forgalomba kerülő második generációs második verziós (Gen2v2) eszközöknél viszont a határátlépések rögzítése automatikusan történik. A 2023. augusztus 21. előtt kiadott tachográf kártyák esetében a járművezetői kártyán azonban nem rögzül a határátlépés, ezért ilyen esetben javasolt a járművezetőnek kézi adatbevitellel a határátlépést rögzítenie. (Minisztériumi állásfoglalás a rögzítéssel összefüggésben »). A határátlépést követő országkódmegadást tehát a legújabb tachográfok már maguktól fogják elvégezni, tehát a járművezetőknek az országkód megadása miatt nem kell majd megállniuk, viszont a le- és/vagy felrakodásokat a fentieknek megfelelően már rögzíteniük kell.


Kapcsolódó cikkeink:

Mobilitási csomag — rögzíteni kell a tagállami határátlépéseket a tachográfban! »

Mobilitási Csomag — minden, amit az új szabályokról tudnia kell »

 

Webhelyünkön sütiket használunk, melyek célja, hogy teljesebb körű szolgáltatást nyújtsunk látogatóink részére.