Ma Virgil napja van.

Rakománylopás Mezőtúron: ki látta a kamiont és a vetőmagot?

Egyesületünk egyik tagja többszörösen közvetített fuvarfeladatot adott egy ukrán vállalkozásnak, s a munkát az ukrajnai partner is továbbadta még egy másik ukrán cégnek, melyet azonban nem ellenőrzött le kellőképpen. Az alvállalkozói sor utolsó láncszemeként becsatlakozó fuvarozó kezén aztán a rakomány kamionostul és gépkocsivezetővel együtt eltűnt.


A bűncselekményt feltehetően szervezetten követték el. Az áru kiadójának és az alvállalkozói láncolatnak 18 millió forintos kárt okoztak az ismeretlenek, akik 2013. december 5-én (csütörtökön) 22 tonna kukorica vetőmagot vettek fel a Syngenta nevű cég telephelyén, a Jász-Nagykun-Szolnok megyei Mezőtúron. A mélykék színű, 2001-es évjáratú Renault Magnum típusú nyergesvontató az eredeti rendszámával (AI3393AC) közlekedett az utakon a bűncselekmény elkövetésének helyszínéig, ahol ezt kicserélték rajta, és így a szerelvény egy hamis, AA9971KH-s forgalmi rendszámmal jelent meg a felrakóhelyen. Rakodás után újra az eredeti rendszámot tették vissza rá. Ugyancsak mélykék színű volt a ponyvás, DSV feliratos félpótkocsi, ennek rendszáma AA3359XX volt. Mint eddig a munkát a honfitársának továbbadó ukrán vállalkozó az ottani vámszervektől megtudta, az egyik rendszám eredetileg egy VW személygépkocsié, míg a félpótkocsi rendszámát az ukrán hatóságok nem is találták meg nyilvántartásukban. (Megemlítjük, hogy a ponyván látható DSV-nek semmi köze az esethez, mert a felirat csupán a jármű korábbi adásvétele után hanyagságból maradt fent a ponyván, a kocsi már rég nem a DSV tulajdona).


Visszatérve a bűncselekményhez, a rakomány zsákos kiszerelésű kukorica vetőmag volt, összesen mintegy ezer zsáknyi Corn Nk Falkone, illetve Corn Arobase típusú vetőmag (HS-kód: 10051015). A járműszerelvénynek az eredeti fuvarszervezés szerint Záhonynál át kellett volna lépnie a magyar-ukrán határt, hogy a voronyezsi lerakóhelyét vegye célba, de — mint az ukrajnai fuvarközvetítő később kiderítette — a kocsi nem haladt át az államhatáron. Valószínű, hogy a rakományt és a kamiont a tettesek még magyar földön eltüntették.


Alább két képet közlünk, melyet a felrakóhely biztonsági kameráinak videofelvételéből emeltünk ki. Tagunk kéri a fuvarozó kollégákat, hogy aki látta a szóban forgó járműszerelvény bármely részét, tud a vetőmag hollétéről, vagy az esettel kapcsolatban bármilyen érdemi információja van, haladéktalanul keresse őt. Elérhetőség: Tarjányi István — Ez az e-mail-cím a szpemrobotok elleni védelem alatt áll. Megtekintéséhez engedélyeznie kell a JavaScript használatát. — 06 (30) 726 72 14.

 

Egyesületünk a Nemzeti Adó- és Vámhivatal (NAV) kezdeményezésére tavasszal kötött megállapodás értelmében a fuvarpiaci bűncselekményekhez használt járművek adatait külön csatornán eljuttatja a NAV Rendészeti és Központi Ügyeleti Főosztályára, mely — a regionális vám- és pénzügyőri főigazgatóságok ügyeletei révén — értesíti a járőrtevékenységet vagy határszolgálatot ellátó vámszerveket. A NAV illetékesei külön és ismét hangsúlyozottan felhívják a figyelmet, hogy az áldozattá vált MKFE-tagvállalkozások azonnal jelentsék az egyesületnek a bűncselekményeket, mert a megtalálás esélye több nap elteltével már a nulla felé közelít.

 

Webhelyünkön sütiket használunk, melyek célja, hogy teljesebb körű szolgáltatást nyújtsunk látogatóink részére.