Áchim Mihály Miklós társelnök, az Árufuvarozási Tanács elnökének kezdeményezésére január 24-én rendkívüli tanácsülésen foglalkozott az MKFE szakmai testülete a magyar–ukrán engedélygazdálkodás aktuális kérdéseivel, valamint a magyar–ukrán határszakaszokon kialakult hosszú várakozási idők problémájával. A tanácsülésre a társelnök a tagságot is meghívta, a résztvevő MKFE-tagvállalkozások képviselői beszámoltak konkrét tapasztalataikról, segítve ezzel a hatóságoknak megküldött javaslatok összeállítását.
Mint arról korábban beszámoltunk tagjainknak, 2017. szeptember 20-21-én Kijevben tartották meg a magyar–ukrán vegyesbizottsági ülést (VB), amelynek célja a 2018. évi kétoldalú közlekedési engedélykontingens meghatározása lett volna. A VB megállapodás nélkül ért véget, mivel az ukrán fél kontingensen felül 1500 engedélyt kért, amelyet a jövőben már a kontingens részének is tekintene. Az NFM – akkor még követve az MKFE álláspontját – többletengedélyt nem ajánlott fel, a kvóták meghatározásakor pedig a kölcsönösség elvén alapuló engedélymennyiség meghatározását javasolta. Az ukránok ezt nem fogadták el.
2018. január 10-én az NFM tájékoztatta az MKFE-t az ukrán minisztérium javaslatáról, miszerint – megállapodás hiányában, átmeneti megoldásként – a 2016. évi jegyzőkönyvben meghatározott engedélykontingens felét cserélje ki a két ország, és 2018 közepén kerüljön sor a VB-re.
Az MKFE ezt a javaslatot elutasítja, erről az NFM-et írásban tájékoztatta. Az Egyesület álláspontja, hogy a VB-ig egyetlen engedélyt se cseréljenek ki a felek.
Az NFM reagált az MKFE javaslatára, és kifejtette, hogy az engedélycsere teljes felfüggesztése negatív hatással lenne a magyar fuvarozókra, gátolná a két ország közötti kereskedelmet, ezért bizonyos mennyiségű engedélyt kicserélnek az ukrán féllel, és a VB korábbi, áprilisi megtartását szorgalmazzák.
Mivel az NFM álláspontja ellentétes az MKFE tagjainak érdekeivel, Áchim Mihály Miklós, az Árufuvarozói Tanács elnöke rendkívüli tanácsülés összehívását kezdeményezte, ahol a Tanács arról határozott, hogy a feladatra felkért Engedélygazdálkodási Munkabizottság mérje fel az MKFE tagok körében, hogy kiket érinthet hátrányosan az MKFE árufuvarozási tanácsának azon álláspontja, amely továbbra is az engedélycserék teljes leállítását szorgalmazza, amíg a két ország VB ülés keretein belül nem állapodik meg a 2018-as engedélyszámokat illetően.
Az MKFE álláspontjáról Somogyi Gábor főtitkár levélben tájékoztatta az NFM Gépjármű-közlekedési és Vasúti Főosztály vezetőjét, dr. Erb Szilviát.
A dr. Erb Szilviának címzett levelet IDE KATTINTVA olvashatják.
A tanácsülés megvitatta a magyar–ukrán és a magyar–román határszakaszokon tapasztalható, gyakran 20-30 órát meghaladó várakozási időkkel kapcsolatos tapasztalatokat, és az ezzel kapcsolatban felvetett kérdésekre érkezett NAV válaszokat. Ahogy arról korábban tájékoztattuk Tagjainkat, Egyesületünk levélben kereste meg a NAV és az ORFK illetékesét a határátlépés felgyorsítása érdekében. A NAV – egy 2017. szeptember 1. és december 31. között, az ukrán határszakaszon végzett adatgyűjtésre hivatkozva – cáfolta a felvetéseket, a hatóság szerint 4 órát meghaladó várakozás nem alakult ki a határterminálon a vizsgált időszakban. Ez a válasz ellentétes a problémát felénk jelző tagjaink állításával, ezért a tanácsülés résztvevői saját és tagtársaik tapasztalatait összesítve, újabb levél küldéséről határoztak. Somogyi Gábor ennek megfelelően levelet küldött Molnár Tamás vámszakmai és nemzetközi ügyekért felelős helyettes államtitkárnak, és tájékoztatta őt a tapasztalatokról.
A Molnár Tamásnak címzett levelet IDE KATTINTVA olvashatják.
MKFE kommunikáció