A Versenyképesség 2.0 csomag újabb tárgyalása zajlott ma le az érdekképviseletek és a hatóságok között. Ezúttal a pályaalkalmassági vizsgálatokat végző Közlekedési Alkalmassági és Vizsgaközpont (KAV) vezetői fogadták az MKFE, a NiT és a FUVOSZ képviselőit. A vizsgaközpont elfogadta és támogatja az MKFE javaslatát, amely legfeljebb 14 napra csökkentené a PÁV-vizsgálatokat megelőző várakozási időt, továbbá jelezték, hogy a jövőben a szakvélemények kiadása is azonnal megtörténhet, amennyiben a vizsgaeredmény egyértelműen megállapítható.
A találkozón Kocsisné Tóth Bernadett, a KAV igazgatója elmondta, hogy a Versenyképesség 2.0 csomagban felvetett problémák megoldása közös ügy, a KAV mindent megtesz annak érdekében, hogy a pályaalkalmassági vizsgálatok gyakorlata az ügyfelek, így a fuvarozó vállalkozások érdekei szerint változzon.
Az MKFE a legégetőbb problémaként a PÁV-vizsgálatokat megelőző várakozási idők hosszát, valamint a szakvélemények kiadásának gyakorlatát vetette fel. Konkrét javaslatként az érdekképviselet a vizsgálatokat megelőző várakozási idő legfeljebb 14 napra csökkentését, valamint a szakvélemények azonnali kiadását fogalmazta meg, amelyet a KAV vezetői elfogadtak, és támogatásukról biztosították az érdekképviseletek javaslatát.
A megbeszélésen elhangzottak szerint a szakvélemények kiadása már a vizsga napján megtörténik - ezt a gyakorlatot már igyekeznek most is alkalmazni –, ami a valóságban azt jelenti, hogy a sikeres vizsgát követően az ügyfelek még aznap, akár már 1-2 órán belül kézhez kapják a dokumentumot.
Kocsisné Tóth Bernadett egyben arról is tájékoztatta az érdekképviseleteket, hogy a korábbiaktól eltérően már nem NKH vízjellel ellátott, fémszálas papírra nyomtatott határozatot, hanem KAV logókkal ellátott pályaalkalmassági véleményt ad ki, másolásvédelemmel ellátott papíron.
Az új típusú pályaalkalmassági véleményről küldött KAV tájékoztatást IDE>> kattintva olvashatja el.
Az egyeztetés további részében a KAV vezetői ígéretet tettek arra, hogy már a közeljövőben – várhatóan néhány héten belül – drasztikusan csökken a vizsgát megelőző várakozási idő, amelyet az MKFE és az érdekképviseletek javaslata alapján legfeljebb 14 napra fognak csökkenteni. Ezzel párhuzamosan a KAV szakember gárdájának létszámát bővítik, és szükség szerint a technikai feltételeket is javítják, fejlesztik az eszközállományt.
A megbeszélésen Karmos Gábor főtitkár a vidéki vizsgáztatás lehetőségének megteremtését is javasolta. A KAV szerint azonban a rendelkezésre álló szakértői és technikai feltételek mellett ez jelenleg nem valósítható meg, álláspontjuk és korábbi tapasztalataik szerint – noha a kérdést nem kívánják levenni a napirendről –, kevés az esélye annak, hogy a vidéki, decentralizált vizsgáztatás rentábilisan fenntartható legyen. Az adataik azt mutatják, hogy nincs tömeges és folyamatos igény ezekre a kihelyezett vizsgákra, így a vizsgaállomások működtetése túl költséges lenne, amely költségeket a vizsgadíjakban kellene érvényesítenie a szervezetnek. Összességében az a tapasztalatuk, hogy a PÁVII, III és IV vizsgák egyszeri szükségessége miatt a vizsgázók inkább vállalják a Budapestre utazás „kellemetlenségeit” és költségeit, és kevesen élnének a vidéki vizsga lehetőségével, amennyiben annak díja jóval meghaladná a jelenlegi költségeket.
Az érdekképviseletek és a KAV abban állapodott meg a találkozó végén, hogy a kitűzött célok megvalósulása és a továbbiakban felmerülő szakmai kérdések egyeztetése érdekében folyamatosan egyeztetnek a jövőben is.
MKFE kommunikáció