A 2015. november 15-én bevezetett orosz útdíj-rendszer ellen több hete tartanak a fuvarozók tiltakozó akciói, amelyről a médiában kevés információ jelenik meg. Az orosz vezetés az útdíj-rendszert a bevételek fontossága miatt mindenképpen fenn akarja tartani, ezért csak bizonyos látszatengedményekre hajlandó, miközben a fuvarozók tiltakozásait a rendvédelmi szervek folyamatosan akadályozzák, és igyekszenek ellehetetleníteni.
A 2015. november 15-én bevezetett oroszországi útdíj-rendszer ellen folyamatos az orosz szállítmányozók tiltakozása, amelyek már Oroszország több mint 50 régiójára kiterjedtek – derül ki az oroszországi magyar nagykövetség tájékoztatójából.
Az akciók lényege kezdetben a bevezetett útdíj és a büntetések csökkentése voltak, mára azonban a fuvarozók nyíltan az útdíj-rendszer teljes eltörlését követelik. A sztrájkok több hete tartanak a különböző régiókban, de a legnagyobb tiltakozó akciót a fuvarozók 2015. november 30-ra tervezték (több mint 1000 résztvevővel), amelynek során a régiós szállítmányozók a fővárosba érkeztek volna, hogy lezárják a Moszkvát körülvevő MKAD körgyűrűt. Az állami szervek azonban különböző indokokra hivatkozva feltartóztatták a főváros felé tartó kamionokat, továbbá letartoztatták a tiltakozási akciók egyik fő koordinátorát, Alekszandr Rastorgujevot is. Az incidensek miatt a moszkvai körgyűrű lezárását tervező tiltakozó akciót a fuvarozók átették december 4-re.
A média fősodrában szinte alig jelenik meg információ a fuvarozók tiltakozó akcióival kapcsolatosan, a Roszavtodor hivatalos információi szerint a föderális szintű utakon nem figyelhető meg tiltakozási aktivitás. Annak érdekében, hogy a tiltakozó akciókban résztvevő fuvarozókkal szemben eredményesen tudjanak fellépni az orosz szervek, új törvény elfogadását kezdeményezték a Dumában, amely szerint jogilag az autós felvonulások tömeges tiltakozó akciónak számítanak.
Az orosz vezetés mindeközben igyekszik a párbeszéd látszatát fenntartani a fuvarozókkal, amelynek egyik lépése volt, hogy a 2015. november 27-én hozott 182-r számú miniszteri rendelettel felállították az útdíj-rendszer működésének monitoringjáért felelős munkacsoportot. A munkacsoport vezetője Jevgenyij Ditrih közlekedési miniszterhelyettes, a munkacsoport tagjai pedig a Közlekedési Minisztérium, a Roszavtodor, az RTITSZ (a Platon útdíj-rendszer üzemeltetője), a fuvarozók, különböző szövetségek és szakszervezetek valamint a kereskedelmi áruházláncok képviselői. A munkacsoport utolsó ülését 2015. december 2-án tartotta, ahol a fuvarozók a Platon rendszer hibájaként több mint 30 problémát jeleztek, többek között a fedélzeti eszközök folyamatos leállását, a honlap órákon át történő technikai okok miatt elérhetetlenségét, továbbá hogy a rendszer a fuvarozó számlájáról helytelen összegeket vesz le automatikusan. A fuvarozók továbbá kérték, hogy kerüljön bevezetésre az utólagos fizetési lehetőség is. Az RTITSZ feladatban kapta, hogy az említett hibákat küszöböljék ki, és dolgozzák ki az utólagos fizetési mechanizmust.
A Közlekedési Minisztérium hivatalos megnyilatkozásai szerint a Platon rendszer jelenleg fennakadások nélkül működik, a kezdeti leállások egy meg nem nevezett külföldi ország hacker-támadásainak voltak köszönhetőek, amelyet mára sikerült kiküszöbölni. A fuvarozók minden hibával kapcsolatos bejelentését a Minisztérium továbbítja a Platon-rendszer kezelői felé. Az esetleges problémák megvitatására felállítottak egy munkacsoportot, és a fuvarozók kérése alapján előkészítés alatt áll az törvénymódosítás is, amelyben az adminisztratív szabálysértés esetén kiszabható büntetéseket az orosz fuvarozók esetén csökkenteni fogják. Az új tervezet szerint a sofőrökre nem szabható ki büntetés, míg a kamion tulajdonosára kiszabható büntetést 50 ezer RUB-re (ismételt szabálysértés esetén 100 ezer RUB-re) csökkentik. A törvénymódosítás elfogadásáig büntetéseket nem fognak kiszabni a Közlekedési Minisztérium tájékoztatása szerint.
Az orosz vezetés habár fenntartja a párbeszédet a fuvarozók képviselőivel, és bizonyos engedmények megtételére is hajlandó, de a fuvarozók által követelt útdíj-eltörlésére nem mutatkozik reális esély.
A bevezetés óta eltelt időszakban 800 millió RUB folyt be az államkasszába a befizetett útdíjakból, éves szinten 40 Mrd RUB bevételre számít az állam. A jelenleg a törvényhozás által tárgyalt büdzsé hiányának fedezetére a tartalékalap több mint felét szükséges felhasználni. Az alacsony olajárak miatt az orosz vezetésnek új bevételi forrásokat kell keresnie, amelyek között biztos pontként szerepel az útdíj is.
A fuvarozók tiltakozásait az összes lehetséges eszközzel próbálják megfékezni, a közvéleményt pedig minél kevésbé tájékoztatni a tiltakozási akciókról.
MKFE kommunikáció