A Magyar Közút ÚVR Elektronikus Ügyfélszolgálata arról értesíti a szállító-fuvarozó vállalkozásokat, hogy a 2024. november 1-jére eső ünnepnapra való tekintettel az előző napon, október 31-én az útvonalengedélyezési ügyintézési idő lerövidül.
A Magyar Közút ÚVR Elektronikus Ügyfélszolgálata arról értesíti a szállító-fuvarozó vállalkozásokat, hogy a 2024. november 1-jére eső ünnepnapra való tekintettel az előző napon, október 31-én az útvonalengedélyezési ügyintézési idő lerövidül.
A Közúti Fuvarozók Nemzetközi Egyesülete (International Road Transport Union – IRU) felmérést végez a TIR-igazolvánnyal közlekedők körében az eTIR-hez kapcsolódó informatikai fejlesztésekről.
Az osztrák A12-es (Inntal) autópályán elérkezett a november 1-jei szezonváltás, mely a kamionstop órarendjét is érinti.
A kormányzati portálon megjelent adócsomag tervezete módosítaná a jövedéki adó törvényt, érintve a kereskedelmi gázolajból visszaigényelhető mértéket. A tervezet változatlanul hagyná a gázolaj jövedéki adóját, de a mostani 10 forint/liter helyett 2025. január 1-től literenként 11,5 forintra emelné a fuvarozók által visszaigényelhető jövedéki adó mértékét. Az őszi adócsomag 11,5 forintot tartalmaz. A parlament elé benyújtott adócsomag módosítaná a gázolaj jövedéki adómértékét és a július hónapra megállapított 4,1%-os KSH inflációs adattal valorizálná 2025. január 1-vel. A fuvarozói visszaigénylésre pedig külön számítást vezetne be, ami közel a maximum visszaigénylést tenné elérhetővé az itthoni tankolások után.
Elkezdődött a regisztráció!
Bécsben nagy hagyománya van a karácsony előtti hetek adventi vásárainak, melyekre évről évre sok magyar turista látogat szervezett csoportokban. A tumultus elkerülése érdekében a városvezetés idén is külön engedélykiadási rendszerrel kénytelen korlátozni az osztrák fővárosba behajtani szándékozó turistabuszosok számát. A szervezők 3 millió vendégre számítanak a világ minden tájáról. 2024. október 28-án élesítették azt az online felületet, melyen a buszos társaságok szabad helyeket tudnak foglalni járműveiknek. A négy adventi szombaton minden nap 350 busz parkolására nyílik lehetőség, azonban a helyfoglalásra irányuló internetes regisztációval sietni kell, mert a szabad helyeket elkapkodják!
Értesüléseink szerint 2024. október 31-én (csütörtökön) 00:00 órától a MOL literenként bruttó 2 forinttal csökkenti a gázolaj nagykereskedelmi árát. A benzint várhatóan bruttó 3 forinttal kapják olcsóbban a hazai üzemanyagkutak — tudtuk meg piaci forrásokból.
A sebességtúllépés visszaszorítása érdekében 2024. október 30-tól 26 új, telepített traffipax (taffibox) kezdi meg működését Budapesten. A legmodernebb technológiával működő mérőberendezések a nap minden szakában összesen 47 forgalmi sávban képesek figyelemmel kísérni a közlekedőket.
Mint előre jeleztük, 2024. október 26-án (szombaton) 00:00 órától a MOL literenként bruttó 2 forinttal emelte a gázolaj nagykereskedelmi árát. A benzint szombaton azonban bruttó 2 forinttal olcsóbban kapták a hazai üzemanyagkutak. A következő árváltozás 2024. október 29-én (kedden) 00:00 órától volt, amikor a MOL-MKFE-kártyás saját számlás szállító vállalkozásoknak 4 forinttal drágult a gázolaj, a díj ellenében fuvarozóknak pedig bruttó 3 forinttal. Ezen a kedden a benzin ára nem változott.
A turisztikai szezon zárultával és a kellemes kirándulóidő végével 2024. november elejétől 2025 tavaszáig hétvégente újra visszaadják pesti és budai alsó rakpartokat a gépjárművel közlekedőknek. A 2024. november 2-3-i hétvégétől már az autósok vehetik birtokba az alsó rakpartokat.
Korábban már beszámoltunk róla, hogy az Egyesült Királyságba árut fuvarozóknak ún. S & S (Safety and Security) lépéseket kell majd tenniük a belépés előtt. Brit társegyesületünk újabb fejleményekről számolt be azzal kapcsolatban, hogy mikor lesz kötelező az ENS, és ha kötelező lesz, melyek azok a pontjai, amelyek opcionálisak.
A francia kormány úgy döntött, hogy meghosszabbítja a szigorításokat 2024 november 1-jétől egészen 2025. április 30-ig, amely közúton a svájci, luxemburgi, belga és spanyol határátkelőkön a személyek ellenőrzését érinti.
Fontos tudnivaló a kiterjedt telephelyet és jelentős raktárkapacitást üzemben tartó hazai vállalkozásoknak, hogy 2025. január 1-jétől kizárólag „Logisztikai Park” cím birtokában végezhetnek logisztikai tevékenységet vagy olyan területen kell működniük, amely rendelkezik Logisztikai Park címmel. A „Logisztikai Park” minősítést azoknak a vállalkozásoknak, logisztikai parkoknak kötelező megszerezniük, melyeknek területén, telephelyén vagy fióktelepén végzett tevékenységből származó teljes éves nettó árbevételének legalább 60%-át raktározási és szállítmányozási tevékenységből szerzi, a telephely területének nagysága eléri a 3 hektárt, és a fedett raktározási kapacitása legalább 3.000 m². A rendelet eredetileg a vállalkozásoknak írta elő ezt a feltételt, de 2024. augusztus 30-val módosítottak a szabályokon. A módosítással két lehetőséget kaptak a cégek: vagy maguk szerzik be a Logszitkai Park címet, vagy olyan területen végzik a raktározási és szállítmányozási tevékenységet, amelyik rendelkezik ilyen címmel.
A szlovák rendőrség részbeni felmentést ad a nehéz-tehergépjárművek közlekedési korlátozása alól a soron következő mindszenti ünnepen, 2024. november 1-jén (pénteken). A szlovák autópályákon és elsőrendű utakon ezen a napon szabadon közlekedhetnek azok a 7,5 tonna feletti tehergépjárművek, amelyek nemzetközi fuvart teljesítve szlovákiai célforgalomban (szlovák lerakóhelyre) igyekeznek. Mint korábban ismertettük, más ünnepek idején is alkalmaztak már ugyanilyen mentességet.
2024. november 1-jétől Lengyelországban új útszakaszokkal bővül a díjköteles úthálózat. Az újonnan fizetőssé váló szakaszok javarészt olyan útvonalak meghosszabbításai, amelyek már jelenleg is díjkötelesek.
Tagi megkeresésre egyesületünk munkatársai a jogi csoporttal közösen alapos kutatást végeztek az egyes települések behajtási engedélyeivel kapcsolatban. A kutatás elsősorban Pest vármegye önkormányzati rendeleteit vizsgálta, ugyanis számos esetben derült ki, hogy az adott önkormányzat jogosulatlanul írt elő fizetési kötelezettséget a behajtási engedély kiváltásához. A Kúria ezügyben több ízben hozott elmarasztaló döntést, legutóbb a budapesti teherforgalmi rendszert illetően: a díjfizetési kötelezettséget Budapesten 2024. december 31-vel szünteti meg döntésével a Kúria.
Értesüléseink szerint 2024. október 29-én (kedden) 00:00 órától a MOL literenként bruttó 3 forinttal emeli a gázolaj nagykereskedelmi árát. A benzin ára most nem változik — tudtuk meg piaci forrásokból.
Ahogyan arról az elmúlt hónapokban többször részletes tájékoztatást adtunk, a Mobilitási csomag előírásainak betartása miatt cserélni kell a nemzetközi forgalomban tevékenykedő tehergépkocsik tachográf készülékeit. A cserét két ütemben kell végrehajtani: az analóg vagy még nem „okos” digitális (GEN1) tachográffal szerelt járművekben 2024. december 31-ig, a már „okos” eszközökkel (ST1 vagy GEN2v1) szerelt járművekben 2025. augusztus 18-ig kell megtörténnie a frissítésnek. Az MKFE és a forgalmazók felméréseiből arra lehet következtetni, hogy sokan kivártak a cserével, ezért az év utolsó hónapjaiban erős rohamra lehet számítani a beszerelőműhelyeknél. Kérjük, hogy amennyiben van a látókörükben olyan akkreditált szakműhely, amely a tachográfcserét elvégezheti, és esetleg az MKFE tagvállalkozásai számára kedvezményt is kínál, jelezze felénk, hogy azt közzé tegyük az MKFE weboldalán és hírleveleiben is.
Az MKFE állásfoglalást kért » az Építési és Közlekedési Minisztérium Közúti Gépjármű-közlekedési Hatósági Főosztályától a tachográfcsere-kötelezettséggel kapcsolatos információk írásos megerősítése céljából. Ebben a belföldi mentesség mellett tisztázást várunk a szaktárcától, hogy mentesülnek-e azok a járművek, amelyek más uniós országot nem érintve magyar-ukrán, magyar-szerb relációban végeznek fuvarfeladatokat.
Ahogyan arról több ízben is tájékoztatást tettünk közzé, a Mobilitási Csomaggal elfogadott szabályokkal az EU tachográfcserét ír elő az unióban nyilvántartásban lévő, EU-s nemzetközi forgalomban közlekedő haszonjárművekre. Az eszközcserére két határidőt jelölnek ki a 165/2014 EU rendelet 3. cikk (4) és (4a) bekezdései attól függően, hogy milyen típusú tachográfkészülékkel van a jármű felszerelve. Az első határidő 2024. december 31.: az év végéig minden olyan nemzetközi forgalomban közlekedő járműben cserélni kell a menetíró készüléket, amelyben jelenleg analóg vagy — még nem okos — digitális (GEN1) tachográf van (ezek a 2019. június 15. előtt elsőként forgalomba helyezett járművek).
Fontos tudnivaló a vállalkozásoknak, hogy 2025. január 16-tól az államigazgatás internetes honlapjaira történő belépésnél megszűnik az ügyfélkapus bejelentkezés, helyette DÁP (Digitális Állampolgárság Program) azonosítót kell használni. A változás számtalan technikai egyszerűsödést eredményez, ezenfelül minősített elektronikus aláírást is biztosít.